Beste sportvrienden, hierbij de uitslagen van gisteren:
- Klik hier voor de uitslag in PV Vice Versa
- Klik hier voor de uitslag in Samenspel D2
Kort gezegd is Zandvliet voor ons hok een grote sprong voorwaarts geworden. Na drie vitessevluchten waarbij we telkens slechts 9-13 prijzen van 29-32 duiven pakten, nu een vlucht met 24/28 (1:3) in de vereniging en 21/28 (1:3) in Samenspel D2. Deze sprong gaat ons dan weer bijna iets te hard. Zo is een duivenmelker nooit tevreden ;-). Eigenlijk hadden we bij elk van de drie matige vitessevluchten wel een plausibele reden waarom het gewenste rapportcijfer 7 toch slechts een 5,5 a 6 was. Zo hadden we twee vluchten waarbij de duiven met een westelijke krul de Afdeling binnen zijn gevlogen en we ze allemaal vanuit het noorden terug kregen. Een typisch jaarlingenprobleem die veel liefhebbers hebben. We wilden ze toen als remedie gaan lappen en individueel loslaten, maar het ontbrak simpelweg aan tijd. Vorige week hadden we een flinke kopwind. Toen kwamen onze duiven uit de goede richting, maar tien minuten te laat. Aangezien we oorzaken als trichomoniasis, coccidiose, wormen, luchtwegproblemen, enzovoort, konden uitsluiten, meenden we dat dit slechts kon liggen aan een gebrek aan basisconditie (uithoudingsvermogen). Blijkbaar konden ze de rappe kopgroepjes niet bijbenen en moesten ze zich laten terugzakken in het peloton. Als remedie hiervoor wilden we afgelopen week de duiven intensiever laten trainen en meer laten eten. Dat is, door het slechte weer, alleen op woensdag en donderdag gelukt. Nu de omstandigheden wat gemakkelijker waren, konden ze het dus wel goed doen. Elk van bovenstaande gedachten is maar een 'educated guess' natuurlijk, maar als 'duivencoach' probeer je te kijken wat er nog ontbreekt en wat je in het totaalplaatje kunt verbeteren. Misschien hebben we het, in alle bescheidenheid, goed gedaan. Daarom gaan we komende week niks aparts doen, gewoon wat intensiever blijven trainen, goed eten/drinken, de hokken/drinkbakken poetsen en wat met de duiven stoeien en verder geen 'vormprikkels' toedienen. Dan eens kijken hoe de vijfde vitessevlucht vanuit Heusden-Zolder gaat.
Zaterdag 12:00 uur
Goedemiddag sportvrienden, het is voor ons een hele goede vlucht geworden, een grote sprong t.o.v. de eerste drie matige vluchten. Om 12:03 zien we de eerste duif aankomen zeilen uit de goede richting. De eerste duif die we überhaupt zagen, en dat is wat je wil. We zaten nog aan de koffie met wat lekkers in de tuin te letten en dachten dat het nog wel een paar minuten zou duren. Opeens toch actie in de keet. Helaas blijft deze vijf, zes rondjes boven de tuin vliegen, heeft er nog duidelijk zin in. Uiteindelijk klokken we om 11:05:05. Het is de 15-501, een duivinnetje, met als vader onze kweekdoffer "Robert" (zoon van "La Pomme") en als moeder onze kweekduivin 11-156 (dochter van "Us Abe" van Arie Dijkstra). Daarna draaien we de 14-943 (onze aangewezen duif) in dezelfde minuut. Deze duivin heeft eveneens "Robert" als vader (maar onze kweekduivin "Jeltje" als moeder) en is dus een halfzuster van onze eerste duif. Daarna volgen de tijden mooi vlot: 11:06, 11:06, 11:06, 11:06, 11:08, enzovoort. Om 11:27, dus na ruim 20 minuten, hebben we 25 van de 28 thuis. Op dit moment zit onze eerste nog bij de eerste 100 in de Afdeling. In de vereniging 6 duiven bij de eerste 10 meldingen. Tevreden? Meer dan! Kom vanavond of morgen nog eens terug voor de nabeschouwing...
Zaterdag 9:15 uur
Het is dus Zandvliet geworden en inmiddels dus bijna een uur los (de lostijd is 8:20 uur geworden!). Een parkeerplaats langs de A4 tussen Bergen op Zoom en Antwerpen, nog net net net in Nederland. De convoyeurs kunnen er bij wijze van speken over de grens lopen om een plasje te doen tegen een boom... Na invoering van de coördinaten blijkt dit 229,016 km te zijn voor onze duiven. Qua snelheid denken we aan op zijn snelst een 1500 m/min (90 km/uur). Aankomsttijd zou dan 10:53 zijn. Bij 1400 m/min (84 km/uur) is dat 11:03 uur. Complimenten voor de LC voor deze slimme zet. In Sittard hadden we nog vast gestaan. Later meer.
Vrijdagavond 22:30 uur
Dit nieuwsbericht op de 'Actueel lossingsnieuws' pagina van de Afdelingssite hadden we nog niet gezien:
Goedemiddag Friesland,
Info: 16.25 uur
In overleg met Zimoa en naar aanleiding van het advies van het IWB hebben wij besloten om vanavond naar een westelijke losplaats te gaan. Nadere info omtrent de losplaats volgt morgen.
de LC
Misschien wordt het Meer? Voor ons 202,995 km. Daar aan de westkant zien de weerplaatjes er inderdaad wat zonniger uit, vooral in de loop van de middag. We wachten rustig af. Tot morgen!
Goedenavond beste sportvrienden, vandaag gaan er waarschijnlijk 28 duiven ingekorfd worden voor Sittard. Voor ons een vlucht van 232,942 km. Helaas kan er een duifje niet mee, dat is Roan's Best, onze eerste duif van vorige week. Ze liep gisteren opeens te hinken door het hok en had een blauwe plek op haar poot. Dus zij krijgt waarschijnlijk een weekje rust. Verder verwachten we niet heel veel van de vlucht van morgen. Van de drie wedvluchten tot nu toe gingen er twee matig en eentje redelijk. Dat zint ons natuurlijk niet, en we hebben ook wel vermoedens over wat er beter moet, maar we hebben daar nog niet veel aan kunnen doen. Zo denken we bijvoorbeeld dat de duiven in trainingsduur/basisconditie nog een stap moeten maken, maar afgelopen week was het daar - na werktijd - nou precies niet het weer voor. Het is in ieder geval goed te weten dat de duiven tiptop gezond zijn, zo bleek vorige week uit controle van keelslijm en mest. Nu is het wachten op de forme. Of zou je dat kunnen afdwingen? Een lossing wordt morgen nog spannend, verwachten we. Momenteel ligt er een langgerekt front van NO naar ZW over het land die ontspringt in een lagedrukgebied boven Engeland en als een grote krul over ons heen ligt. Na passage richting het oosten liggen er alweer nieuwe lijntjes met storingen klaar. Morgen trekt dat spul vrolijk van W naar O over het land en daarbij ruimt de wind van ZW naar N. Het noorden lijkt er qua bewolking en neerslag redelijk vanaf te komen, maar of de condities in het midden en zuiden voldoende zullen zijn om te lossen, dat is de vraag. Hieronder het weerplaatje voor Ittervoort (klik op de afbeelding), wat ten noorden van Sittard ligt, en Drachten.