Beste sportvrienden, we proberen hier in ons nieuwsblog tenminste eens per week een stukje te schrijven en wat foto's te laten zien over wat ons bezig houdt in onze duivenhobby. We zijn weer een weekje verder sinds onze vorige nieuwsblog en dit keer is er weer genoeg met jullie te delen.
Een nieuwtje is bijvoorbeeld dat we gisteren de valkleppen hebben gemonteerd! Ons nieuwe vlieghok was al goeddeels klaar natuurlijk en de duiven zitten er alweer even te kweken, maar toch hadden we nog een 'to do' lijstje met afwerkpunten. We hebben veel commercieel beschikbare standaard kleppen en spoetniks bekeken, maar we vonden niets wat precies aan onze wensen voldeed tegen een leuke prijs. Daarom hebben we de knoop doorgehakt om de valkleppen helemaal zelf te bedenken en te bouwen. Daarmee is Wietse de afgelopen twee weken bezig geweest. Hieronder enkele foto's van het hok zonder 'invlieggaten' en met de nieuwe valkleppen.
Een nieuwtje is bijvoorbeeld dat we gisteren de valkleppen hebben gemonteerd! Ons nieuwe vlieghok was al goeddeels klaar natuurlijk en de duiven zitten er alweer even te kweken, maar toch hadden we nog een 'to do' lijstje met afwerkpunten. We hebben veel commercieel beschikbare standaard kleppen en spoetniks bekeken, maar we vonden niets wat precies aan onze wensen voldeed tegen een leuke prijs. Daarom hebben we de knoop doorgehakt om de valkleppen helemaal zelf te bedenken en te bouwen. Daarmee is Wietse de afgelopen twee weken bezig geweest. Hieronder enkele foto's van het hok zonder 'invlieggaten' en met de nieuwe valkleppen.
Foto onder: het nieuwe duivenhok eind december: de buitendeur naar de duivinnenafdeling moet nog afgehangen en de invlieggaten/valkleppen ontbreken nog.
Foto onder: Wietse aan het timmeren aan een eerste model valklep
Foto's onder: de nieuwe valkleppen klaar!
Zoals jullie op de foto's kunnen zien hebben we ervoor gekozen om de 4-velds Mega antenne weg te werken in de bodem van de valklep. Dit was een slim idee van Wietse, zo vonden we zelf. De duiven hoeven dus niet 'op' de antenne te stappen (als die los op de klep ligt) maar ze hoeven ook niet over een houten plaat te lopen met daaronder de antenne. Zo hopen we de beste constatering te realiseren, gewoon onverstoord contact tussen chipsignaal en antenne. Ook zit er nauwelijks aluminium, trespa, koper of roestvrij staal in de constructie om eventuele storingen zoveel mogelijk te voorkomen.
Verder is de valklep zoals je deze wel meer ziet, maar wel precies op maat voor onze hoksituatie. De klep zelf kan opengeklapt worden en dient dan als valplank. De valplank rust dan op twee metalen kokertjes die uitsteken. Buiten het binnenroepen blijft deze klep dicht, zodat de duiven tijdens het trainen weten dat ze nog niet naar binnen mogen. En buiten de trainingstijden om sluit de klep de ingang goed af van wind en regen. Aan de binnenzijde hangt een 18-mm dik houten paneel met twee poortjes met drangers. Dit paneel kunnen we vanuit de binnenkant omhoog scharnieren en vastzetten. Zodoende kunnen we de duiven ook loslaten via de valklep.
De valkleppen zijn gemaakt uit een verzaagde, grote plaat beton multiplex van 2500 x 1250 x 15 mm met aan een zijde een anti-slip profiel. Zo hebben de duiven voldoende grip als ze over de klep heen lopen. We gaan de scharnierende klep aan de binnenzijde nog een kleur geven, waarschijnlijk oranje, zodat ze vanuit de lucht de gekleurde vlek goed kunnen waarnemen en 'associëren' met 'we mogen naar binnen!' Een veelgebruikt en goed werkend principe, vinden we.
Verder heeft Wietse nog de buitendeur bij de duivinnen afgehangen. Nu willen we nog een schuif maken tussen de doffers en de duivinnen (zodat ze tussen de afdelingen verplaatst kunnen worden), in de jonge-duivenafdeling gaan we nog wat zitplaatsen verhangen en er moet nog een verwarmingsplaat worden gerepareerd. Maar dan zijn we ook klaar...
Al met al kunnen vandaag, zondag 6 maart, de oude duiven voor het eerst in maanden weer los op hun nieuwe vlieghok. We zijn benieuwd hoe dat vanmiddag verloopt.
Tot slot enkele foto's van de nieuwe generatie in wording.
Tot zover deze nieuwsblog. Er is nog veel meer te vertellen, maar dat komt over een paar dagen nog wel. Kom dus binnenkort weer eens terug op onze nieuwsblog!